04 juli, 2007

En vänsterback - högsta prioritet!

Blåvitt är i dagsläget i behov av en vänsterback. Det borde vara Milds högsta prioritering när det gäller att värva nytt. Som det ser ut i dagsläget så håller inte Ölme. Det gör inte Hjalmar heller.
Vi behöver en så kallad "modern vänsterback" som är snabb och teknisk. En som följer med upp efter kanterna så som Adam gör. Jag mår dåligt när jag ser Ölmes taffliga ingripanden eller Hjalmars försök med att få fram en krossboll.
Det skulle vara intressant om Blåvitt skulle ta in den yngsta av de tre Hysén-bröderna, Anton Hysén på provspel. En ung och lovande spelare, född 90, som gör debut i J17-landslaget.
Glenn själv beskriver sin son som vänsterfotad, snabb, teknisk med bra spelförståelse. I mina öron låter det inte helt fel.

7 kommentarer:

Mikael Westerberg sa...

En vänsterytter då? Eldin drar sig inåt i banan för mycket för att vara en vänsterytter tycker jag. Plus att Eldin är otroligt skadedrabbad. Tycker inte att han skapar något heller.
Sellas kontrakt går ut och han har en hög lön plus att Larissa vill ha honom. I dagsläget så har vi ingen vänsterkant när Eldin drar sig inåt och Hjalmar stannar på mittplan. En spännande vänsterytter: Kristoffer Näfer.

azulblanco sa...

Näfer verkar intressant. Men hittills har han spelat allt för ojämt. Drömmen skulle vara att få hem Tobias men det kommer inte att hända än på ett tag. Men det är helt klar vänsterkanten som måste förstärkas

Anonym sa...

Eldin är pissdålig och Adam är totalt urusel. Gnäll inte på stabile Hjalmar.

Mikael Westerberg sa...

Vet inte vad som har hänt med Adam, han har varit stundtals usel i år. Hjalmar är stabil bakåt, men en modern ytterback skulle vara kul..
Azul: Hur många matcher har du sett med Örebro? Det jag har sett verkar lovande..

Anonym sa...

Vi har Kenneth, vem fan har ni?

Bruce Banner sa...

Håller inte riktigt med. Kan sammanfatta läget så här. Hjalmar är bättre på egen planhalva vad gäller defensiv, man-man, närkampsspel och positionsspel samt faktiskt uppspel.

Hjalmars uppspelstifo lever mest kvar i folks medvetande. På planen numer är det Adam som står för tjongeriet eller de fega tvåmeterspassarna båkåt till Bjärsa. Hjalmar är betydligt modigare i uppspelen. C:a en gång per match går det åt helvete och hela Ullevi sliter sitt hår. Men hjalmar vågar sig på kontruktiva uppspel längsmarken och lyckas nästan jämt.

På offensiv planhalva är dock Adam betydligt bättre vad gäller dribblingar, kortpassningar och överlappar. Jag gillar balansen mellan Hjalmar och Adam. Båda kan inte vara lika offensiva som Adam, det ger för mycket ytor till kontringar.

Men skulle jag tvingas välja idag, skulle jag i dagsläget föredra en ny högerback framför en vänsterback.

azulblanco sa...

Bruce: Kan inte riktigt säga att jag håller med. Visst Hjalmar är okej på defensiv planhalva men han slarvar alltför mycket. Adam å andra sidan tycker jag har ett mycket bra sammarbete med Alex på sin kant. Sen tycker jag inte man ska försvara Hjalmars uppspel. Personligen så tycker jag att det är en av fem bollar som går fram.

Blåvitt behöver två offensiva ytterbackar för att på så sätt kunna överlappa med sina respektive yttermittfältare. Om det skulle bli så att båda ytterbackarna följer med upp på sina kanter så är det bara för en innermittfältare att gå ner ett hack och hjälpa mittbackarna.

Hjalmar i mina ögon skulle vara en bra back-up till en mer offensiv vänsterback